Köpvillkor

Vi behandlar alla ordrar manuellt innan de bekräftas av oss. Om ni måste justera er order (makulera, ändra kvantitet etc.) skall ni kontakta oss senast kl. 12.00 dagen efter att ni lade er order, i annat fall kan leveranstid etc. påverkas.

Om ni ej angivit ett mobiltelefonnummer kan leveranstiden påverkas då chauffören eventuellt får svårigheter att nå er. Vill ni komplettera med ett mobilnummer skall detta göras senast kl.12.00 dagen efter att ni lade ordern.

En automatgenererad orderspecifikation skickas ut som e-post till den e-postadress du angivit vid beställningen. Om eventuella felaktigheter i t.ex. pris och leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Exempel på sådana omständigheter skulle kunna vara låg kreditvärdighet eller orimlig fraktkostnad i förhållande till ordervärde. Du som kund blir dock alltid informerad i dessa fall och har då givetvis rätt att ändra din beställning alternativt annullera din beställning. Utöver det automatgenererade e-mail som skickas ut vid beställning så kommer ytterligare ett e-mail skickas till dig där vi bekräftar avtalet mellan dig som kund och Fondamenta. Avtal träffas inte med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Fondamenta erbjuder i första hand sina varor till svenska konsumenter. Är du en konsument från ett annat land än Sverige ber vi dig vänligen kontakta kundtjänst för mer information.

Priser

Priserna som listas i anslutning till varorna är alltid inklusive moms. Då din beställning är bekräftad via e-post (ej det automatgenererade) kan priserna ändras efter omständigheter som Fondamenta inte råder över. Exempel på omständigheter kan vara väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Fondamenta förbehåller sig rätten att justera priset om tryckfel förekommer. Du som kund blir alltid informerad vid prisjusteringar och har då givetvis rätt att ändra din beställning alternativt annullera din beställning.

Fondamenta strävar alltid efter att ge dig som kund ett attraktivt pris på våra varor och erbjudanden. Sålunda har vi inga generella rabatter. Vill du handla för en större summa ger vi dig gärna en offert. Ordrar understigande 600 kr kommer inte att behandlas och du blir då underrättad i dessa fall. Kunden kan betala på sätt som anges på Webbplatsen, se betalningar nedan. Fondamenta har rätt att ta betalt av dig som kund redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av kunden.

Varor

Fondamenta strävar alltid efter att i största möjliga utsträckning se till att informationen på denna webbplats är korrekt, men detta kan inte garanteras. Trots våra granskningar kan fel tyvärr förekomma och vi friskriver oss därför från eventuella tryckfel och andra felaktigheter. Bilder kan i vissa fall visas med extrautrustning. Denna extrautrustning följer inte med varan utan en tilläggsbeställning.

Då en vara tar slut eller har utgått ur tillverkarens sortiment meddelar vi alltid kunden detta. Det är Fondamentas strävan att alltid uppdatera denna webbplats när dessa varor inte går att få tag i längre. Fondamenta åtar sig inte att leverera en vara av detta slag även om den finns kvar i e-handeln. Ordern makuleras automatiskt efter att du som kund blivit informerad om detta.

Leveranser

Fondamenta levererar samtliga varor till din dörr inom hela Sverige. Begreppet dörr kan i vissa fall innefatta tomtgräns, port eller gårdsinfart beroende på hur din boendesituation ser ut. Vid vissa försändelser förbehåller vi oss rätten att skicka din order med postpaket. Då får du en avi på posten skickad till dig där du hämtar ut ditt paket hos ditt postombud.

Fondamenta samarbetar med samtliga större speditörer för leverans hem till dig. Då varorna är klara för leverans blir du kontaktad av speditören för att bestämma när dessa kan levereras om du fått ett fraktsedelsnummer av oss. Har du inte fått ett fraktsedelsnummer av oss levereras din order troligtvis med turbil. Vi bifogar alltid ditt telefonnummer till chauffören varför det är viktigt att du anger ett nummer som du är anträffbar på under dagtid vid beställning. För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg.

Fondamenta förbehåller sig rätten att debitera kunden för de extra kostnader som uppkommer vid avlastning. Det är därför viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg.

De flesta varor levereras fraktfritt till din dörr. Undantaget kan exempelvis vara frakt av marksten, fönster och takpannor samt vid offertförfrågningar då vikten inom dessa varukategorier är avgörande för priset. Fraktvillkoren finner du i samband med varubeskrivningarna.

Leveranstid

Fondamenta strävar alltid efter att leverera dina varor så snabbt som möjligt. Leveranstiden kan dock variera beroende på säsong och val av vara. Beställningsvaror, dvs. varor som tillverkas vid beställning, har generellt en längre leveranstid. Exempel på varor med längre leveranstider är fönster och dörrar i specifika mått som tillverkaren ej lagerför. I undantagsfall kan leveranstiden för denna typen av varor uppgå till 10 veckor om de är måttbeställda. Den beräknade leveranstiden finner du i samband med varubeskrivningarna. Eventuella avvikelser från den normala leveranstiden framgår alltid på din orderbekräftelse. Motsvarar inte leveranstiden dina förväntningar har du full rätt att ändra din beställning alternativt makulera beställningen.

Leveransförseningar

Tänk på att alltid vara ute i god tid när du beställer dina varor. Detta är extra viktigt då du har bokat in hantverkare. Det är alltid kundens ansvar att se till att varor finns tillgängliga för hantverkarna. Därför bör du ha med leveransförseningar samt även transportskada i din planering.

Om eventuella leveransförseningar uppstår blir du som kund alltid informerad om dessa. Exempel på leveransförseningar kan vara när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid längre leveransförseningar. Fondamenta förbehåller sig rätten till friskrivning från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Transportrisk

Det är din skyldighet att kontrollera godset vid leverans. Ni bör ej skriva på fraktsedeln innan ni säkerställt att emballaget är intakt. Efter påseende av emballaget bör ni signera fraktsedeln. För att underlätta eventuella reklamationsärenden bör det framgå på fraktsedeln att godset är skadat, chauffören skall då även signera fraktsedeln. Ni bör vid synlig skada omgående kontakta oss för att framföra reklamationen av transporten.

Om ni vid mottagandet ej ser någon skada på emballaget bör ni öppna emballaget inom fem dagar efter mottagandet, för att säkerställa att det ej finns några dolda skador. För att underlätta eventuella reklamationsärenden bör ni kontakta vår kundtjänst om dolda skador senast 5 dagar efter att godset mottagits.

Fondamenta tillåter inte att du som mottagare meddelar speditören om leverans utan närvaro vid mottagandet där godset inte kan kontrolleras vid leverans och där ingen fraktsedel kan skrivas på.

Ersättningsvara

Skulle någon av varorna du beställt vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundtjänst så fort som möjligt. Ersättningsvaror skickas inte ut i första hand. Beroende på vilken vara det rör sig om kommer en reparatör ut till dig för besiktning och eventuell reparation.

Delad order

Vid större beställningar, där en vara har avsevärt längre leveranstid än övriga varor eller där varor skickas direkt från leverantören kan beställningen delas upp i flera leveranser. Du som kund blir inte debiterad för eventuella extra fraktavgifter vid flera leveranser av en order.

Ej mottagen order

Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning är vi tvungna att debitera dig för de kostnader som uppstår. Detta gäller även de paket som inte lösts ut från posten eller andra distributörer.

Betalningar

Vi på Fondamenta vill ge dig som kund så många betalningsalternativ som möjligt att välja på. Vid beställning från vår hemsida finns möjlighet till följande betalningsalternativ:

Direktbetalning via kontokort
Fondamenta samarbetar med Teller och Svea Webpay betalväxel för säker betalning med 3D Secure och SSL (Secure Sockets Layer). Dessa leverantörer är också godkända enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS. Giltiga kontokort är samtliga varianter av Master-Card och Visa. Vid beställning anger du ditt kontokortnummer och ditt CVV nummer som du hittar på baksidan av ditt kontokort. Pengarna reserveras på ditt konto när du godkänner transaktionen. Köpebeloppet dras från ditt konto ca två dagar efter beställning även om leveranstiden är längre. Observera att Fondamenta inte sparar ditt kortnummer i vårt system. Endast banken har tillgång till kortnumret.

Direktbetalning via internetbank
Fondamenta erbjuder säker betalning via din internetbank. Vid betalning slussas du automatiskt till din internetbank där du loggar in som vanligt. Pengar dras direkt från ditt konto när du godkänner transaktionen. För tillfället erbjuder vi direktbetalning via internetbank för kunder i Nordea och Swedbank.

Betalning via faktura
Vi erbjuder inte faktura som betalningsalternativ i dagsläget.

Förskottsbetalning via Bank- och Plusgiro
Om du inte tycker att något av betalningsalternativen ovan passar dig så kan du förskottsbetala din order genom att föra över pengar till vårt bankgirokonto eller vårt plusgirokonto. Bankgirokontot har kontonummer 5605-5775 och plusgirokontot har kontonummer 423883-8. Ange ditt namn eller ordernummer vid betalning som referens. Ordernummret står i bekräftelsen som du får per e-post. Det står även på hemsidan vid slutfört köp. Observera att ordern inte realiseras förrän pengar har kommit in på vårt konto. Har pengarna inte kommit in på något av våra konton inom sju arbetsdagar förbehåller vi oss rätten att makulera din order.
Fondamena förehåller sig rätten att ta kreditupplysning vid samtliga beställningar.

Återbetalningar

Eventuella återbetalningar görs i första hand till ditt bankkonto. Återbetalningen sker inom 30 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

Falska beställningar

Vi samarbetar med polisen och samtliga falska beställningar eller bedrägeriförsök polisanmäls. Fondamenta lämnar all information till polisen för att vara behjälplig vid utredningen.

Garantier

Fondamenta har som strategi att samarbeta med de företag som har de bästa garantierna i branschen. Samtliga varor hos Fondamenta innefattas därför av garantier men villkoras av tillverkarna om de inte täcks av de generella konsumentköplagarna. Dessa garantier sträcker sig från 2 år upp till 50 år beroende på vilken vara garantin avser. Vad garantin avser och hur länge den gäller finner du i samband med varubeskrivningarna på vår hemsida. Monteringsanvisningar och underhållsinstruktioner ska följa med varan vid leverans från tillverkaren. I de fall dessa saknas ska ni kontakta Fondamentas kundjänst. Garantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i varan vid leverans. Gäller det t.ex. handhavandefel eller felmontering måste vi via våra leverantörer debitera dig de kostnader som eventuellt uppstår i garantiärenden. Detta gäller även i de fall då något fel ej kan konstateras på varan eller då du orsakat skadan själv.  Din orderbekräftelse är också ditt garantibevis. Förvara därför din orderbekräftelse väl då den krävs vid utnyttjande av garantin.

Ångerrätt

Konsument
Enligt Distans- och Hemförsäljninglagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du har tagit emot varan och utan att uppge någon speciell anledning. För privatpersoner så tillämpar Fondamenta givetvis Distans- och Hemförsäljninglagen samt Konsumentköplagen. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagens 4 § gäller inte ångerrätt, om avtalet avser: ”En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.” Exempel på varor som faller inom denna punkt är måttbeställda varor såsom diskbänkar, fönster, dörrar, takstolar e.t.c.

Ångerrätt och öppet köp 14 dagar gäller endast privatpersoner. Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi dig kontakta vår kundtjänst. När du utövar ångerrätten så kan du använda konsumentverkets standardblankett. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp vill vi att du beaktar följande:

Meddela Fondamentas kundtjänst via e-mail info@fondamenta.se inom 14 dagar och returnera beställningen inom 30 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den. Observera att du måste vänta med att returnera beställningen tills Fondamenta har meddelat en returadress, då returadressen kan variera beroende på vilken vara det gäller. Fondamentas postadress är i de flesta fall inte den korrekta returadressen. Varan ska vara i väsentligen oförändrat skick, ej förstörd eller skadad. Returnera helst varan i den ursprungliga kartongen eller emballaget. Observera att många varor levereras med specialleverans eller speditörer utvalda av varornas tillverkare för att minimera transportskador. Det emballage som används av varornas tillverkarna är oftast inte anpassade för transporter tillgängliga för konsumenter vid returer. Transportskador vid returer är därmed vanliga i de fall konsumenten inte vidtar extra åtgärder. Därför är det viktigt att du som konsument rådgör med Fondamenta vilket transportalternativ som är bäst vid returer för den specifika varan, att du som konsument tillför extra emballage för att minimera transportskador innan varan returneras och att du som konsument därmed inte hanterar varan vårdslöst. I de fall varan levererats på pall så ska returen också ske på pall för att minimera transportskador och underlätta hanteringen av varan vid mottagandet.

Varan ska vara komplett. Detta innebär att brutna förpackningar eller delar av varan inte accepteras som retur. Observera att du som konsument alltid har rätt att öppna ett paket eller emballage för att undersöka varans beskaffenhet. På det belopp som eventuellt ska återbetalas har Fondamenta rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du som konsument har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Exempel på delade varor är pallar av takpannor eller marksten där delar av dessa använts. Exempel på brutna förpackningar är lådor av golv där delar av brädor använts och behållits. Fondamenta förbehåller sig rätten att debitera kunden extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen. Paket löses ej ut mot postförskott.

Företag
För företag tillämpar Fondamenta Köplagen.

Reklamation

För att kunna reklamera en vara måste du kontakta vår kundtjänst. Ange ditt ordernummer samt det eventuella felet på varan. Efter mottagen reklamation meddelar vi er ett beslut om åtgärd och tidpunkt inom en vecka. Normalt så skickar vi reklamationen vidare till tillverkaren. Därför kan tillverkaren eventuellt kontakta dig direkt. De eventuella fraktkostnader som kan uppstå för retur av varan till Fondamenta eller till tillverkaren kommer inte belastas av dig som kund. Fondamenta ansvarar ej för kostnader som kan uppstå på grund av en defekt vara.

En vara som av oss kan konstateras vara felexpedierad byter vi ut om du så önskar eller betalar tillbaka pengarna samt eventuell returfraktkostnad. Observera att du inte får använda eller montera varan tills dess att en ersättningsvara levereras om du anser att den är felaktig.

Sekretess och säkerhet

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post, telefonnummer och personnummer. Handlar du som företag uppger du organisationsnummer istället för personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Fondamenta lämnar inte ut dina personuppgifter till tredje part.

Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och erbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via aktuellt nyhetsbrev eller via kontakt med vår kundtjänst. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst. Vi följer numera GDPR som ersätter PUL. Du kan läsa mer i vår sekretesspolicy och kontakta vårt dataskyddsombud på dataskyddsombudet@fondamenta.se.

Cookies

Fondamentas hemsida innehåller så kallade cookies. För att hantera våran kundvagn används en sessioncookie. Denna sessioncookie lagras i minnet och försvinner när du stänger din webbläsare. Fondamenta använder också en filecookie som används av butiken i samband med beställning för att komma ihåg kunder mellan två på varande följande beställningstillfällen. Denna cookietyp lagras i allmänhet på disk på din lokala dator.

Accepterar du inte cookies kommer vissa delar av hemsidans funktioner inta att fungera. Vill du inte acceptera cookies kan webbläsaren ställas in så att du automatiskt nekar cookies eller informeras om att en webbsida innehåller cookies. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information. Är du osäker på vad cookies är och vad lagen säger hänvisar vi dig till Post och Telestyrelsens hemsida.

Tvist

Konsument
Tvister angående tolkningen eller tillämpning av dessa villkor eller som uppkommer på grund av det avtal som föreligger mellan Fondamenta och en konsument skall avgöras av svensk domstol enligt svensk lag. Fondamenta följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vid ett eventuellt skadeståndskrav så lämnas ingen ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Företag
Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.